آزمایشگاه فرآوری ترموشیمیایی مواد

آزمایشگاه فرآوری ترموشیمیایی مواد به منظور تحقیق و توسعه در زمینه سنتز و فرآوری مواد پیشرفته و بهبود ‏فرایندهای متالورژیکی ایجاد شده است. هدف اصلی این آزمایشگاه

مشاهده بیشتر

معرفی آزمایشگاه ترموشیمیایی مواد

آزمایشگاه فرآوری ترموشیمیایی مواد به منظور تحقیق و توسعه در زمینه سنتز و فرآوری مواد پیشرفته و بهبود ‏فرایندهای متالورژیکی ایجاد شده است. هدف اصلی این آزمایشگاه ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های ‏صنعتی مرتبط با تولید و فرآوری مواد فلزی و غیرفلزی است. تمرکز پژوهشی این آزمایشگاه بر بهبود ویژگی‌های ‏ساختاری و عملکردی مواد غیر فلزی و فلزات و آلیاژهای آن ها با استفاده از فرایندهای نوین متالورژی، از جمله تکنیک‌های نانو مهندسی، ‏مهندسی سطح، مهندسی استخراج (پیرومتالورژی، هیدرومتالورژی و الکترومتالورژی) و متالورژی پودر است‎.‎ این آزمایشگاه در سال ۱۴۰۱ تأسیس شده و از تجهیزاتی مانند کوره­های مافلی، کوره‌ القایی، کوره ‏تیوبی، آسیاب‌های مکانیکی، همزن­های مکانیکی و مغناطیسی، همزن اولتراسونیک، دستگاه برش، پولیش و دستگاه ‏سنباده‌­زنی است. ‏

حوزه‌های پژوهشی آزمایشگاه

مهندسی سطح: مهندسی سطح یکی از حوزه‌های پژوهشی اصلی در آزمایشگاه فرآوری ترموشیمیایی مواد است که به بهبود خواص سطحی مواد فلزی می‌پردازد. این حوزه به دلیل نیاز به افزایش مقاومت به سایش، خوردگی و اکسیداسیون در صنایع مختلف اهمیت بسیاری دارد. تجهیزات مختلفی مانند نیتروژن‌دهی پلاسمایی و سخت‌کاری القایی برای بهبود خواص سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نیتروژن‌دهی پلاسمایی باعث افزایش سختی سطح و مقاومت به سایش مواد می‌شود، در حالی که سخت‌کاری القایی منجر به تقویت ساختارهای فلزی و بهبود ویژگی‌های مکانیکی آن‌ها می‌گردد. این فرایندها با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنیک‌های نوین مهندسی سطح انجام می‌شوند. همچنین انواع روش های پوشش دهی شیمیایی و الکتروشیمیایی در این آزمایشگاه قابل انجام است.

مهندسی فرآوری مواد: در این زمینه پژوهشی به مطالعه و بهبود فرایندهای استخراج فلزات از سنگ معدن و سایرمنابع پرداخته می شود. این حوزه به دلیل اهمیت در تولید مواد اولیه برای صنایع مختلف از جمله خودروسازی، الکترونیک و هوافضا بسیار ضروری است.  فیلتراسیون تحت خلا به جداسازی مواد جامد از مایعات کمک می‌کندو سلول‌های شیمیایی به طور موثری فلزات را از محلول‌های آبی استخراج می‌کنند. این روش‌ها با هدف افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های تولید مواد فلزی به کار گرفته می‌شوند و بخشی از تجهیزات این آزمایشگاه است.

سنتز ترموشیمیایی مواد: سنتز ترموشیمیایی مواد به ویژه مواد مورد استفاده در تولید، جذب و نگهداری گازهایی مانند هیدروژن، زمینه دیگری است که در این آزمایشگاه به آن پرداخته می شود. در این خصوص تمرکز اصلی بر سنتز مواد دو بعدی از جمله گرافن و بوروفن است. تشکیل فوم های سه بعدی از این مواد و آلاییدن آن ها با سایر اتم ها و مولکول ها از جمله تحقیقاتی است که در این آزمایشگاه انجام می شود.

اعضای آزمایشگاه

دکتر حسین آقاجانی

سرپرست آزمایشگاه

صفحه شخصی
تلفن: (۷۳۲۲۸۸۱۷ ۹۸۲۱+)

دکتر منصور سلطانیه

سرپرست آزمایشگاه

صفحه شخصی
تلفن: ۷۳۲۲۸۸۰۷ ۹۸۲۱+

دکتر مسعود گودرزی

سرپرست آزمایشگاه

صفحه شخصی
تلفن: ۷۳۲۲۸۸۵۷ (۹۸۲۱+)

امکانات و تجهیزات آزمایشگاه

دستگاه نیتروژن­‌دهی پلاسمایی، حداکثر ولتاژ ۶۰۰ ولت، دمای کاری تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد،

 مجهز به گازهای نیتروژن و هیدروژن

دستگاه حمام التراسونیک مدل CE-6200 زمان کاری ۰ تا ۳۸۰ ثانیه

دستگاه سانتریفیوژ مدل NF200 ساخت شرکت nvve حداکثر سرعت ۵۰۰۰ دور بر دقیقه، ظرفیت  میلی لیتر

منبع تغذیه جریان مستقیم ساخت شرکت IPC حداکثر ولتاژ ۳۰ ولت حداکثر جریان ۵ آمپر

دستگاه همزن مغناطیسی سرعت چرخش ۱۸۰۰ دور بر دقیقه، حداکثر دما ۳۰۰ درجه سانتی گراد

کوره مقاومتی ساخت شرکت AZAR، مدل F2L-1500 حداکثر دما ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد

کوره مقاومتی ساخت شرکت آترا، حداکثر دما ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد

دستگاه خشک کن، ساخت شرکت صنعت سرام حداکثر دما ۳۰۰ درجه سانتی گراد

ترازو ساخت شرکت Shimadzu مدل ATX224 با دقت ۰۰۰۱/۰ گرم

میکروسکپ نوری ساخت شرکت MEIJI با بزرگنمایی ۵۰ تا ۱۰۰۰ برابر

کوره مقاومتی ساخت شرکت آترا، حداکثر دما ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد

دستگاه خشک کن، ساخت شرکت صنعت سرام حداکثر دما ۳۰۰ درجه سانتی گراد

ارتباط با آزمایشگاه پژوهشی 

 تلفن: ۷۳۲۲۸۸۱۷ ۹۸۲۱+), ۷۳۲۲۸۸۰۷ ۹۸۲۱+)
ایمیل:  mansour_soltanieh [AT] iust.ac.ir ، haghajani [AT] iust.ac.ir
نشانی: تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، آزمایشگاه فرآوری ترموشیمیایی مواد